Annons:
Etikettho-skala
Läst 6225 ggr
kallepudas
2015-01-11 22:10

HO-Anläggning

Länge funderat på att bygga en liten modelljärnväg men det är ju det här med platsbrist som är mångas problem men jag har funderat & ändå hittat en yta som kan fungera som just den ytan som behövs för att kunna bygga en liten men ändå funktionell modelljärnväg. Ytan är 100-120cmX230cm…….denna yta kan inte användas till modelljärnväg 100% av tiden så därför har jag funderat på om jag skulle bygga som ett bord där jag kan fälla upp anläggningen mot väggen för att på så vis kunna frigöra golvytan. Någon som byggt sin mj-anläggning på det viset & har lite smarta byggtips ?

Funderingar vilket material till själva stommen så har tanken gått mellan vanliga träreglar eller aluminiumprofiler……det sistnämnda är ju ett väldigt lätt material & starkt så aluminiumprofiler som sedan skivor skruvas fast på & benen görs av vanlig regel eftersom det är lättare att fästa gångjärn på dessa  än aluminium.

Blev långt det här men hoppas på bra tips & gärna bilder på hur andra gjort för att ändå kunna ha en modelljärnväg trots dåligt med utrymme.

Annons:
LouiseKW
2015-01-15 22:58
#1

Det enda jag har sett i H0 som är hemmabygge är en som byggde längst med väggarna i ett gammalt fövaringsrum i huset. Tyvärr inte sett något som du tänker på. Men skulle vara roligt att få följa dina idéer.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

kallepudas
2015-01-16 18:08
#2

#1 Jo byggen efter väggarna är ju vanligt men då är ju rummet avsett för i stort sett det ändamålet……

Lite gångjärn och att mycket sitt hårt fast så ska det nog gå att kunna fälla upp modelljärnvägen mot väggen. 

Du tipsade ju om en bra sida med vitrinskåp för lok & vagnar och det är ju förvaring man behöver när modelljärnvägen inte används så det var riktigt bra sida du länkade till. 

Enda problemet som jag just nu ser är att under själva bygget inte kunna fälla upp anläggningen men inom en viss tid ska väl det gå…..kommer ju bli en anläggning som kommer att bli "färdig" för den kommer inte kunna att växa som så många andra modelljärnvägar jag sett som ständigt byggs vidare på men ytan jag är begränsad till omöjliggör ju detta.

Sitter på viss ledig tid & kikar runt för att kanske snubbla på något liknande så man kan få några ☝️

kallepudas
2015-07-30 14:44
#3

Får bli ändrade planer och det får bli en anläggning som står "fast" på sin yta mer eller mindre för det blir alldeles för krångligt på det viset jag först tänkte. 

Så den senaste tiden har jag funderat & klurat på hur jag kan få fram ytan som behövs och det har jag nu lyckats med. 

Funderade på en stomme med träreglar men har beslutat mig för att bygga en stomme med aluminiumprofiler a'la akvarieställning och det blir sex stycken ben och sedan placerar jag en skiva på denna ställning så det blir som ett bord. Skivan mäter 120cmX244cm så det kommer bli en rätt hyffsad yta att bygga på. 

Kommer väl att ta lite tid innan det hela kommer igång för jag har tänkt köpa på mig en hel del grejer innan själva byggstarten. Det som just nu finns tillgängligt är en startsats Märklin med c-räls och vad jag räknat på lite så behöver jag utbyggnadssatserna c-2 c-3 c-4 c-5 till att börja med. 

Det var lite om denna planering tills vidare.

LouiseKW
2015-07-30 15:06
#4

Kul att du har kommit igång, trots att det bara är planer hittills :) Är inte alls inne på H0 och är inte så insatt i den "storleken" då jag har pysslat med skala N. 

Personligen har jag tagit en lång paus ifrån detta pga personliga skäl.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

kallepudas
2015-07-30 17:20
#5

#4 N-skalan funderade jag på men utbudet i Ho är ju större så därför valde jag den skalan och N-skalan verkar lite pillig och jag tycker Ho är tillräckligt smått🙂

Jag har många järn i elden så alla mina projekt tar sin lilla tid.

LouiseKW
2015-07-31 09:40
#6

Tycker N-skalan var lagom, modulerna vi hade kunde lätt packas upp när man kände för att pyssla med det och lätt att "stoppa" undan. Nu körde vi aldrig hemma med banan utan åkte runt på en massa mässor och träffar. Visst var det pilligt, men det gillade jag.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Annons:
kallepudas
2015-07-31 10:50
#7

Jo det är väl lite krångligt att åka runt med HO-skalan🙂

kgsjoqvist
2015-08-26 14:05
#8

Jag har haft planer i flera år på att bygga en H0-anläggning hemma i arbets-/gästrummet. Ytan ovanför gästsängen skulle kunna användas, och min idé är att fälla upp skivan mot snedtaket ovanför när den inte används (eller att man behöver ytan som gästsovplats). Hittills har det inte blivit av, bl a av tidsbrist. Jag är också rädd att det blir en väldigt tung anordning. Alla lösa delar måste ju också förvaras, men ett vitrinskåp funkar ju perfekt om man har en lok- och vagnsamling som man vill visa upp mellan varven. Vissa perioder har jag haft en H0-bana på 90x120 cm ihopskruvad på en plywood-skiva, bara för att ha en testplattform.

Ett smidigare alternativ är ju att bygga i modulform, sedan ordna ett utrymme där du kan hänga upp modulerna när de inte används. T ex med konsolsystem typ Elfa. N-skalan är lite mindre utrymmeskrävande, men tar också en del plats. Går du med i en modulförening kan du ju ha 1-2 moduler på 1000x480 mm och ta med till modulträffar när du vill köra, men då har man ingen egen hemmabana…

starhawk
2018-05-02 12:18
#9

Har funderingar på att bygga en HO anläggning nu på gamla dar, hade en rätt stor anläggning när jag var barn. Den stod på en stor bordsskiva i garaget som kunde fällas upp. På den tiden fanns ju inga digitala grunkor så när jag hade två tåg på samma anläggning fick man fixa med växlarna så att dom inte krockade, jag hade två manuella och två elektriska växlar. Det var en Märklin-anläggning så det blir nog en sådan nu också. Det var såna där M-räls på anläggningen, fanns visst inget annat på den tiden så nu har jag att välja på C-räls och K-räls, jag lutar åt C-räls. Men det är mycket att sätta in sig i med det nya digitala systemet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Taggeman
2018-05-02 13:47
#10

Den här modell sidan är  det ingen aktivitet på.
Ser att du varit inne på modellbygge jag tror att den sidan är bättre att ställa frågor på nu.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Upp till toppen
Annons: